طریقه پروپوزال نویسی

پروپزال نویسی

پروپوزال ها چگونه کار می کنند؟
در ایران پیپر، می‌توانید همه چیز را درباره نوشتن پروپوزال بیاموزید. پیشنهاد یک پیشنهاد است. در پروپوزال، ایده ای پیشنهاد می شود و دلایلی برای حمایت یا تضعیف آن ایده ارائه می شود.
اگرچه این پیشنهاد به طور گسترده در مبادلات تجاری و اقتصادی اعمال می شود، اما دامنه استفاده گسترده تری دارد. دانش آموزان در سطح شخصی و همچنین دانشمندان از این پیشنهاد به صورت حرفه ای استفاده می کنند.
قبل از شروع: اقدامات قبل از نوشتن
شما قبل از شروع نوشتن بیشتر کارهای خود را تکمیل کرده اید. برای نوشتن یک پروپوزال موفق، تمام موارد زیر را بررسی کنید:
1. مخاطبان خود را بشناسید

پروپزال نویسی

هدف یک پروپوزال متقاعد کردن خواننده است که یک ایده خاص ارزش دنبال کردن را دارد یا توصیه نمی شود. برای این منظور همتای مورد نظر شما باید شناخته شود. آیا آنها صاحب مشاغل هستند؟ دانشگاهی هستند؟ آیا آنها مقامات دولتی هستند؟ یک صاحب کسب و کار احتمالاً بر مزایای مالی ایده پیشنهادی در پیشنهاد خود تأکید می کند. در برخورد با مسئولان بهتر است تاکید کنید که ایده شما از حمایت مردمی برخوردار است.
2. خودتان تحقیق کنید

پروپزال نویسی

با استناد به داده ها و شواهد دست دوم، متقاعد کردن دیگران دشوارتر و وقت گیرتر می شود. از صحبت با کارشناسان یا مطالعه تحقیقات آنها دریغ نکنید.
3. قبل از نوشتن

پروپزال نویسی

قبل از شروع نوشتن، ایده‌های خود را جمع‌آوری کنید. هنگامی که چند ایده خوب را به ذهنتان خطور کرد، تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید آنها را مرتب کنید.
4. بررسی، بررسی، بررسی

پروپزال نویسی

چیزی به نام نسخه اول وجود ندارد. پیشنهاد خود را بخوانید و از یک دوست یا همکار بازخورد آنها را بپرسید. در نسخه دوم سعی کنید این نظرات را اعمال کنید.
اجزای پیشنهادی
طبق پیشنهاد شما ممکن است قسمت های اصلی تغییر یا حذف شوند. به طور کلی، پیشنهاد شما باید شامل بخش های اصلی زیر باشد (به جز مقدمه و نتیجه):
مقدمه
پیشنهاد
طرح اجرایی
نتایج مورد انتظار
منابع مورد نیاز
نتیجه
1. مقدمه

پروپزال نویسی

یک مقدمه پیشینه پروپوزال را ارائه می دهد و موضوع را به مخاطبانی که ممکن است قبلاً با آن آشنایی داشته باشند یا نداشته باشند، معرفی می کند.
مهمترین بخش یک پروپوزال را می توانید در اینجا بیابید. اطمینان حاصل کنید که چرا این موضوع مهم است و چرا مخاطبان شما باید در مورد آن بدانند توضیح دهید. وقتی صحبت از جلب توجه مخاطب می شود، موثرترین روش ارائه حقایق، آمار و داستان های جالب است.
به طور معمول، یک پیشنهاد برای حل یک مشکل نوشته می شود. مشکلی که برای آن راه حل ارائه می دهید باید در این مورد تاکید شود. اگر بشناسید مخاطبان خود چه کسانی هستند، می‌توانید مزایای این پیشنهاد را متقاعد کنید.
2. پیشنهاد

پروپزال نویسی

هدف این بخش شرح داده شده است. شما باید این بخش را کوتاه و دقیق نگه دارید. اگر پیشنهاد شما کوتاه باشد، چند خط کافی است. نیازی به درج جزئیات نحوه پیاده سازی در این قسمت نیست.
3. برنامه اجرایی
آیا دوست دارید به من بگویید چگونه پیشنهاد خود را ارائه می دهید؟ تا چه حد برای خطاب به مخاطبان آمادگی دارید؟ جزئیات در مورد نحوه اجرای پیشنهاد باید در اینجا گنجانده شود. به این نکات توجه کنید:
آ.مخاطب را متقاعد کنید
علاوه بر این که به مخاطبان خود باور کنید که ایده شما خوب است، باید آنها را متقاعد کنید که بهترین فرد برای این کار هستید. برای موفقیت در این شغل مهم است که بر توانایی های خود تأکید کنید.
بجزئیات
شما باید اطلاعات کافی را در اختیار مخاطبان قرار دهید تا درک و تسلط خود را در فرآیند پیاده سازی نشان دهید، اما آنها را با جزئیات فنی و خسته کننده بیش از حد خسته نکنید.
ص. پیش بینی
جلوگیری از موانع و مشکلات تأثیر مثبتی بر مخاطبان شما دارد و نشان می دهد که شما همه جوانب پیشنهاد خود را در نظر گرفته اید.
4. عملی بودن

پروپزال نویسی

عملی بودن و امکان سنجی باید در پیشنهاد شما نشان داده شود. از تجربیات گذشته استفاده کنید و تاکید کنید که این پروژه می تواند مانند پروژه های قبلی اجرا شود. اگر در این زمینه تجربه ندارید، به این فکر کنید که مخاطب شما چه چیزی می خواهد بشنود.
به عنوان مثال، اگر مدیر شما به انجام به موقع کارها اهمیت می دهد، می توانید بر سرعتی که پیشنهاد شما با آن بهره وری را افزایش می دهد تأکید کنید.
5. نتایج مورد انتظار
اهداف پیشنهادی خود را در اینجا شرح دهید. در این بخش، مزایای پیشنهاد ذکر شده است، اما ممکن است تکراری به نظر برسد. این بخش از شما می خواهد که اصل قضیه را به وضوح بیان کنید.
این قسمت را مانند بخش مزایای پروپوزال ننویسید.
6. منابع مورد نیاز

پروپزال نویسی

تهیه این قسمت نیز آسان است. پیشنهاد شما به چه منابعی نیاز دارد؟ شامل منابع ملموس (کاغذ، کامپیوتر، پول و غیره) و ناملموس (زمان) مهم است.
7. مقدمات انجام شده است
به مخاطبان خود نسبت به توانایی های شما اطمینان داشته باشید. اگر آماده به نظر برسید (یا اگر کارتان برای کلاس باشد، نمره بالاتری کسب کنید) احتمال قبولی شما بیشتر است.
8. نتیجه گیری

پروپزال نویسی

همانطور که در مقدمه اشاره کردید، تاریخچه پیشنهاد را تکرار نکنید. اگر به آن اشاره نشده بود، مقدمه باید تاریخچه پیشنهاد را خلاصه کند. در طی این قسمت می توانید تمام قسمت های قبلی مانند پروپوزال، طرح اجرا و استدلال را به طور خلاصه مجدداً توضیح دهید.
9. منابع و مآخذ
در صورت امکان، منابع خود را در تحقیقات و مقالات ذکر کنید.
owlcation
utleystrategies
ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید